Crisiscommunicatie-aapje

Op 19 januari 2018  zijn ruim 150 deelnemers Netwerkdag platform crisiscommunicatie met elkaar in gesprek gegaan over crisiscommunicatie. Diverse collega’s deelden hun ervaringen en lessen tijdens de plenaire presentaties of in de workshops. Te veel om te kiezen!

Menno van Duin sprak onder andere over het gebrek aan dilemma’s bij crisissituaties: “En als er al dilemma’s zijn dan gaan ze vaak over crisiscommunicatie.” Een dilemma behandelde ik in mijn workshop: wie moet op welk moment de regie van crisiscommunicatie nemen of overnemen? Oftewel: het aapje genaamd crisiscommunicatie op de juiste schouder plaatsen.

Crisiscommunicatie is niet altijd een  verantwoordelijkheid van de burgemeester! Daar waren de deelnemers het direct mee eens! Kunnen de deelnemers dan ook met gezond boerenverstand aangeven op welke schouder het aapje genaamd crisiscommunicatie moet? Ja, dat lukte heel goed. Bij noodweer. Bij de stuw-aanvaring. Bij de gaslek.

Meer discussie was er bij het punt: op welk moment begint de verantwoordelijk van de burgemeester dan? Bij GRIP2? Of ook op andere momenten. Ik: “Bij een ramp en bij een crisis! Maar wanneer is dat het dan (juridisch zo)?” En is het handig om er van te zijn? Want voor welke communicatie ben je dan voor verantwoordelijk? En voor welke communicatie niet?

Waar helaas geen tijd meer voor was in de workshop: als de burgemeester niet verantwoordelijk is, hoe kan hij dan zorgen dat de crisiscommunicatie toch wordt vorm gegeven? Moet hij wel of niet de regie overnemen? Dilemma!

Mijn advies: “zijn” crisisorganisatie kan of – beter nog – moet monitoren hoe de communicatie naar de inwoners verloopt. Ook als de burgemeester niet direct verantwoordelijk is voor de incidentbestrijding. Juist om te bepalen: op welk moment neemt de burgemeester de verantwoordelijkheid – ook qua crisiscommunicatie – over? Of moet de burgemeester de bestuurder van de functionele partij responsabiliseren om deze op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. In de praktijk betekent dit een goed gesprek met de betreffende bestuurder om te zorgen dat “zijn” inwoners de juiste informatie krijgen tijdens het incident.

En zo is het aapje genaamd crisiscommunicatie weer op de juiste schouder (terug) te plaatsen.

Naschrift: een verslag van de gehele dag staat online inmiddels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related post

In de media…. luchtalarm

In de week dat ook op de NOS.nl een artikel verscheen met een citaat van mij, volgde ook het onderstaande artikel op De Nieuwsredactie. De Nieuwsredactie is een onderwijsproject van Fontys[...]

In de media … dreigingsniveau 5

Op 23 maart heb ik een blog geschreven op LinkedIn over de impact van het afkondigen van dreigingsniveau 5 als gevolg van een schietincident in Utrecht. Later die week is er op NOS.nl ook een artikel[...]

Startdag crisisbeheersing Rijkswaterstaat MN opnieuw een succes

Dit verslag, geschreven door Rozemarijn Hartkamp, is al eerder intern gepubliceerd.  Op 16 januari was het weer zover. De jaarlijkse crisis-startdag van RWS MN, waar alle rolhouders van onze[...]